En dat is 9! - Reisverslag uit Nevis, St. Kitts and Nevis van Merel Visser - WaarBenJij.nu En dat is 9! - Reisverslag uit Nevis, St. Kitts and Nevis van Merel Visser - WaarBenJij.nu

En dat is 9!

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

25 Maart 2014 | St. Kitts and Nevis, Nevis

Dag 4..

Vandaag was een rustige dag, boodschapjes gedaan enzo. We zijn boven de supermarkt informatie wezen halen over de sportschool, de volgende keer gaan we ons inschrijven. Helaas gaven ze geen Zumba meer, maar ik ben nog steeds benieuwd naar de yoga. Het ziet er best normaal uit, zoals je bij ons ook een sportschool zou tegen komen. Wel een kleinere ruimte misschien, maar de apparaten zijn aardig nieuw.

We beginnen pas de 2e week aan ons voorstel, dus ik ben nog even verder het gebied wezen verkennen. Wel gek om in je eentje door een stadje te lopen terwijl iedereen gelijk kan zien dat je niet van hier bent. Je hebt wel snel aanspraak, ik heb bijvoorbeeld de ‘bushdokter’ leren kennen, hij werkt met genezende kruiden en soepjes enzo. Niet gedacht dat je die hier zou treffen.

Dag 5..

Vandaag hebben we de fietsen gekocht! Kopen was een stuk goedkoper dan huren. Nu kunnen we ons tenminste onafhankelijk voortbewegen op het eiland, wel zo handig als we mensen gaan interviewen en bijvoorbeeld boodschappen moeten doen. De fietsenwinkel was aan een strandje, dus voor we terug gingen fietsen heb ik heerlijk baantjes gezwommen. Er waren meer zwemmers, dus ik was meteen op mn plek : ) Ik heb me diezelfde dag ook ingeschreven voor de race naar st Kitts, 4 km.. dat word trainen dus!

In de avond had Dr. Liburd een verassing voor ons, we mochten mee naar st Kitts voor een symposium! We zouden misschien met de Amerikaanse ‘Nier Gezondheidsorganisatie’ mee gaan naar st Kitts, maar we hadden bedacht dat ze de kosten voor de boot en het verblijf vast niet zouden vergoeden als ze daar net zo goed nieuwe vrijwilligers konden vinden.. Dus een symposium was een mooi excuus om toch st Kitts te zien! Al snel zaten we op de snelboot, tussen de doctoren en ministers van Nevis. Daarna een half uur met de bus naar de andere kant van het eiland waar we bij een universiteitsgebouw afgezet werden. Het symposium ging over een ziekte die dieren mee dragen en mensen blind konden maken. Erg interessant.

Dag 6..

Vandaag de sportschool gecheckt! Pff.. Ik wist niet dat ik zo veel kon zweten.. Sporten met 30 graden is toch wel anders als thuis. Maar het was heerlijk om even met je lijf bezig te zijn. We hebben weer nieuwe mensen ontmoet en ik begrijp weer een beetje meer van het eiland en de gewoontes. Ik was wel geschokt toen ze vertelden dat 80-90% van de mensen op het eiland overgewicht heeft.

In de avond zijn we naar een missverkiezing geweest van de school van Cornelius. Cornelius is de zoon van Meneer en mevrouw Liburd, hij is 14 jaar en zit op de secundairy school. Het was leuk om te zien, de verkiezing had allemaal thema’s, duurzaamheid bijvoorbeeld, waarbij de meisjes zelfgemaakte jurken van afval hadden gemaakt, een onderdeel education; waarbij de meisjes in hun talentronde een monoloog deden over maatschappelijke problemen, dus erg leuk voor deze leeftijdsgroep. Maar niet alleen op het podium liepen ze er mooi bij, ook op de tribune en er omheen waren alle meisjes flink opgedoft. Ik heb heeeeel veel mooie jurken gezien deze avond.

Dag 7..

Zondag alweer, we zijn er al weer een week! Vandaag maar lekker lui gedaan. Ik ben alleen naar een strandje gefietst en later kwam Daniella er bij. Ik had in me eentje al weer snel aanspraak, maar de strandtenteigenaar beloofde me goed op me te letten en te zorgen dat ik rustig kon genieten. Áls ik van de week natuurlijk naar zijn strandtent kwam natuurlijk ;) Toen Daniella er was zijn richting de hotels aan het strand gelopen. Terwijl zij een drankje aan het halen was, werd ik aangesproken door een van de strandopzieners. Of ik oke was.. Nou., ik kon wel een handdoek gebruiken! Dus ik kreeg een handdoek en een voor Daniella en kon zo op de luxe strandbedden neerploffen. Mijn gebrekkige Engels en Europese uiterlijk heeft zo zijn voordelen ;)

En neeee., het was niet alleen maar vakantie vieren (want dat is het niet natuurlijk), in de avond hebben we met de dokter het projectvoorstel besproken. Het word spannend of het ministerie van gezondheid hier ons toestemming gaat geven. Dokter Liburd en het ministerie hebben namelijk een haat/liefde verhouding. Voor de nierscreening van van de week was eigenlijk geen toestemming gegeven., en toch gedaan.. Dus dr Liburd denkt het ministerie wel eens tegen kan gaan werken vanwege deze actie.. Nouja, afwachten maar!

Dag 8..

We hebben vandaag een productief ochtendje gehad, het projectvoorstel is helemaal aangepast en klaar om te versturen.
Sportschool! Vandaag met de Core Stability klas meegedaan. Nogmaals: alles in 30 graden is afzien. Maar het voelde goed. Daarna naar huis gerend want de band van me fiets is lek.. Balen, morgen maar even bellen. Trouwens, we renden omdat we werden aangevallen door miljoenen witgevleugelde kleine motjes, die niet zo goed wateren in mond en ogen ontwijken… Nelcia zij dat dat betekende dat het waarschijnlijk morgen gaat regenen! En dat is goed nieuws, want de druk van het kraanwater is laag en het land is dor en stoffig.

Dag 9
Vandaag opgeschreven wat ik afgelopen dagen heb gedaan! De regen viel tegen, de wind blies het grootse gedeelte weg of het water verdampte voor het op de grond kwam.. Weer boodschapjes gedaan met Nelcia en gebeld over de fiets. Vanavond nog even aan het project.

  • 25 Maart 2014 - 23:15

    Jill :

    Goed bezig lieve Merel! Leuk om alles zo toch een klein beetje te kunnen mee beleven! En wow je gaat gewoon de 5 km zwemmen, goede training! :) Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt en ik hoop echt heel erg dat jullie voorstel wordt goedgekeurd! :) xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Samen met Daniëlla Fleming loop ik een onderzoekstage in Nevis. We studeren allebei fysiotherapie aan de Hogeschool van Leiden en we zijn op reis voor de minor International Health and Development. We gaan in Nevis onderzoek doen naar de barrières van personen die een CVA hebben gehad en we gaan een advies schrijven aan het ministerie van Nevis, het ziekenhuis en de fysiotherapeuten, over hoe de zorg en de participatie van CVA-patiënten verbeterd kan worden. Tegelijk is dit voor ons natuurlijk een geweldige kans voor nieuwe en leuke ervaringen!

Actief sinds 19 Maart 2014
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 20004

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 06 Juni 2014

Onderzoekstage Nevis

Landen bezocht: