Dag 10-13 - Reisverslag uit Nevis, St. Kitts and Nevis van Merel Visser - WaarBenJij.nu Dag 10-13 - Reisverslag uit Nevis, St. Kitts and Nevis van Merel Visser - WaarBenJij.nu

Dag 10-13

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

30 Maart 2014 | St. Kitts and Nevis, Nevis

Dag 10..

Vandaag ben ik op stap gegaan om mn fiets te laten repareren. De winkel was alleen een derde van het eiland rond, dus ik ben eerst op zoek gegaan naar een pompstation om mn banden op te laten pompen, waar helaas het apparaat om banden op te pompen kapot was.. Ze stuurde me een kant op, ik netjes volgen, kon het niet vinden, er stopte een auto die me wel zou wijzen waar het was.. Ik volgen, ik auto kwijt.., nog iemand gestopt, hij iemand roepen en hoera! iemand die mijn fiets wilde maken! Ik denk., ohja, sta ik weer in een onbekende garage, alleen met mn fiets.. En het zal me vast een hoop kosten.. Maar nee! Ze waren heel aardig plakten mn band voor helemaal niets!! Hoezee! Ik fietsen naar het strand waar de fietsenwinkel is.. om nog maar even extra te laten nakijken, de eigenaar kwam ik onderweg tegen, hij bellen naar de man in de winkel, hij mijn fiets maken en hoezee! Weer voor niks! Daarna maar even lekker baantjes wezen zwemmen omdat ze daar zo'n fijn strand hebben om dat te doen.

We hebben vandaag een mail gehad van het ministerie, vrijdag willen ze ons graag ontvangen (dag 12). Dr. Liburd zij dat we een presentatie moesten maken over ons onderzoek en ook hebben we nog eens goed gekeken naar het voorstel. Er zijn een paar kleine veranderingen geweest deze 2 weken.. 1 daarvan is dat we geen 20 mensen gaan interviewen, maar 84.. En het plan is om ook een controlegroep er bij te nemen.. van nog een 84 mensen.. Ook gaan we kijken of we een registratiesysteem kunnen maken voor het ziekenhuis en de fysiotherapeuten, want Dr. Liburd heeft gezegd dat het vinden van informatie lastig word, omdat er weinig bijgehouden word.. Dus al met al, we gaan het druk krijgen komende tijd!

Dag 11..

Vandaag naar een markt/festival geweest, waar allemaal boeren kwamen om hun groente en vee te verkopen. Ik heb een kookboek gekocht, want ik mijn 'kookkunsten' zijn en niets vergeleken met die van Nelcia en Daniëlla. Ik heb ook wat groente gekocht. Onder andere paarse aardappelen die veeeeel zoeter smaken dan de aardappelen thuis en je hoeft ze niet te schillen, want de vel kun je er zo af pellen als de aardappel is gekookt! Waarom hebben we in Nederland geen paarse aardappelen?! Maar in ieder geval.. Nelcia heeft me aan een hele hoop mensen voorgesteld, onder andere aan de eerste minister! Die liep daar gewoon rond! Dus Nelcia heeft hem uitgelegd dat ik en Daniëlla een onderzoek doen hier. Nelcia zij thuis dat ze daarmee de kans heeft vergroot om het voorstel goed te laten keuren, omdat alles wat de minister van gezondheid wil besluiten, eerst goedgekeurd door hem moet worden. Thuis heb ik de presentatie uit mn hoofd geleerd, want morgen de grote dag!

Nu krijg ik regelmatig vragen van thuis, of ik kook: Ja dus, groente vlees en nog meer groente. In de ochtend eet ik toast met Nutella en cornflakes met aardbeien en smiddags eet ik dat gewoon weer. En of ik door deze ervaring er over denk het huis uit te gaan: Nee. Er is namelijk een hele lieve vrouw hier, Nelcia., en zij rijd ons overal naar toe als we willen, zegt hoe goed ze het vind wat ik voor mezelf gekookt heb (hoe het er ook uit ziet), maakt trots foto's van ons als we net gekleed zijn of bijvoorbeeld toen we fietsen hebben gekocht, kortom, ze is heeeel zorgzaam en lief voor ons :) Dus ondanks dat ik meer dingen zelf moet doen, heb ik nog steeds het gevoel dat er voor me gezorgd word en dat vind ik nog steeds heel fijn ;)

Dag 12..

De dag van de presentatie! Ik was echt heel zenuwachtig.. Het waren geen klasgenoten meer, maar ministers, het hoofd van het ziekenhuis, het hoofd van de verpleegkundige en nog meer hoofden, want de vergadertafel zat vol! Maar het viel heel erg mee. Ze stelden veel vragen en gaven goede feedback, tenminste., de meeste. Er waren 2 mannen aanwezig (naast dokter Liburd) en het leek er op dat zij zaten te slapen.. Letterlijk! We krijgen maandag te horen of we een 'GO' krijgen. Ondertussen passen we het plan weeeeer aan en gaan alvast aan de slag met andere taken. Het zou makkelijker zijn geweest als ze het verslag hadden bekeken en besproken een paar maanden geleden, toen we het voor het eerst opgestuurd hadden.. Dat had ons nu 2 weken tijd gescheeld.

Maargoed, na de opluchting dat dit achter de rug was, zijn we met Nelcia weer naar de markt/festival geweest. Lekker gezeten en naar een paar optredens gekeken van plaatselijke schoolkinderen.

Dag 13..

Vandaag het projectplan aangepast en een stukje voor in de krant geschreven. We gaan proberen via krant en radio mensen te verzamelen voor ons onderzoek. Dit kan alleen pas de deur uit na maandag..

Morgen de Swimm Cross Chanel Race! Om 7 uur verzamelen om 4 km te zwemmen... Oh en over zwemmen: Eva (mijn zusje) had vandaag NJK! Het ging niet helemaal zo als ze hoopte, maar ik weet dat ze heel hard gewerkt heeft om er te komen! Ik weet dat ze in iedere geval een trotse familie heeft ;)

Nou., goede nacht en succes met opstaan in de ZOMERtijd!




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Samen met Daniëlla Fleming loop ik een onderzoekstage in Nevis. We studeren allebei fysiotherapie aan de Hogeschool van Leiden en we zijn op reis voor de minor International Health and Development. We gaan in Nevis onderzoek doen naar de barrières van personen die een CVA hebben gehad en we gaan een advies schrijven aan het ministerie van Nevis, het ziekenhuis en de fysiotherapeuten, over hoe de zorg en de participatie van CVA-patiënten verbeterd kan worden. Tegelijk is dit voor ons natuurlijk een geweldige kans voor nieuwe en leuke ervaringen!

Actief sinds 19 Maart 2014
Verslag gelezen: 16183
Totaal aantal bezoekers 20009

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 06 Juni 2014

Onderzoekstage Nevis

Landen bezocht: